Osteopathie bij volwassenen

Wouter van steeIne Loncke

wouter.vanstee@gmail.com – ine.loncke.osteo@gmail.com

Osteopathie voor je baby – kind

Dit zijn klachten bij een volwassene die een osteopaat kan behandelen

• Rugklachten en nekklachten
  • Klachten in het bewegingsstelsel (tenniselleboog, schouderpijn, ..)
  • Zwangerschapsklachten zoals rugpijn, bekkenpijn, bekkeninstabiliteit
  • Hoofdpijn, migraine op basis van mechanische disfuncties
  • Posttraumatische klachten (na ongeval of operatie)
  • Chronische pijnklachten
  • Functionele verteringsklachten (darmlast of maaglast)
  • Stressklachten
  • Fysieke klachten naar aanleiding van een emotioneel probleem
  • Ondersteuning bij burn-out, chronische vermoeidheid

Je kan ook steeds terecht bij ons voor een algemeen osteopatisch onderzoek en een preventieve behandelingen zonder dat je daarom klachten hoeft te hebben. Soms is preventie bij intens sporten of bij intense beroepen absoluut aan te raden. We informeren je graag hierover.

Osteopathie is een manuele geneeswijze die ervan uit gaat dat er een voortdurende  wisselwerking is tussen de verschillende fysiologische systemen (mechanisch, doorbloeding, bezenuwing,..) in het lichaam en tussen je lichaam, je geest en je emotie.

• Klachten en de oorzaak van de klachten liggen niet per definitie op dezelfde locatie in het lichaam. Als een patient ergens pijn heeft, kan de oorzaak soms elders liggen  in het lichaam. Een rugklacht kan bijvoorbeeld zijn oorzaak vinden in een  voetletsel dat de patient verplicht zich anders te houden dan normaal  zodat de rug abnormaal belast wordt om het voetletsel te compenseren. Ook  kan een functioneel organisch probleem leiden tot een rugklacht. Denk maar aan rugklachten naar aanleiding van maandstonden.
    • Normaal herstelt de gezondheid vanzelf ( een wonde heelt vanzelf, een griep geneest vanzelf). Dit systeem werkt niet altijd optimaal en klachten kunnen dan aanhouden. Een osteopaat kan hier helpen als de klachten het gevolg zijn van bewegingsverlies. Hij zal zo proberen om het  zelfherstellende vermogen van het lichaam te stimuleren. Als de overbelasting op een structuur wegvalt door een goede osteopathie behandeling geneest de ontsteking meestal spontaan ( zelfherstellend vermogen).

Een osteopaat behandelt enkel functionele problemen (bewegingsverlies).  Deze kunnen optreden in gelijk welk weefsel waaronder het bewegingsapparaat,  het fasciale systeem, het neurologisch systeem.